داستان عارفه و مسعوده – نمونه های موفق از آموزش فن و حرفه

نمونه های موفق از صنف “خیاطی پیشرفته”

آموزش حرفه “خیاطی پیشرفته” از جمله پر طرفدارترین و پر درآمدترین حرفه های موجود در بازار هرات برای بانوان شناخته شده است. این حرفه به پیمانه وسیع در مراکز فنی و حرفوی توسط موسسات مختلف آموزش داده میشود. مرکز فن و حرفه انصاری توانسته با فراغت موفقانه تعدادی زیادی از بانوان علاقه مند به این حرفه و ارایه تسهیلات شغلی و خدمات جانبی توسط مرکز خدمات کاریابی موسسه اوسا زمینه اشتغال را برای این فارغین فراهم نماید.

در ادامه معلوماتی را راجع به زندگی و فعالیت کاری خانم عارفه به نمایندگی از هر دو فارغین موفق صنف “خیاطی پیشرفته” مورد مطالعه قرار میدهیم.

خلاصه ای از زندگی نامه خانم عارفه – یکتن از فارغین فعال صنف “خیاطی پیشرفته”

خانم عارفه از باشندگان اصلی ولایت کابل میباشد. وی بعد از اتمام صنف 9 مکتب همراه با فامیل خود بدلیل مشکلات اقتصادی و نبود کار رهسپار ولایت هرات شدند. بعد از مسکن گزین شدن درین ولایت و نداشتن اقتصاد قوی وی از ادامه تحصیل باز ماند. از همین جهت وی بفکر آموختن مهارتی برای امرار معاش گردید. با کسب معلومات کافی از یکتن از دوستان خود، وی از آموزش های فن و حرفه در مرکز فن و حرفه انصاری آگاهی حاصل نمود و بعد از سپری نمودن موفقانه امتحان ورودی شامل صنف “خیاطی پیشرفته” درین مرکز گردید.

آموزش “خیاطی پیشرفته” – استخدام در شرکت طب اندیشان

دو تن از فارغین صنف “خیاطی پیشرفته” مرکز فن و حرفه انصاری موسسه هلپ توسط مرکز خدمات کاریابی موسسه اوسا به شرکت طب اندیشان که در زمینه تولیدات البسه طبی فعالیت دارد بمنظور استخدام معرفی گردیدند. خانم عارفه و مسعوده که در دوره شش ماهه آموزش “خیاطی پیشرفته” در مرکز انصاری هم دوره ای بودند و از جمله با استعدادترین و فعال ترین فارغین این صنف نیز بشمار میروند، توانستند بعد از کسب رضایت کامل از مسوولین این شرکت، درین شرکت استخدام شوند. قابل ذکر است که این شرکت در شهرک صنعتی ولایت هرات موقعیت دارد و این بانوان با وجود دوری راه و تحمل مشکلات فراوان حاضر به کار درین شرکت گردیده اند.

عارفه میگوید برای شروع کار درین شرکت در ابتدا با مخالفت های جدی از سوی برادر کلان تر خود مواجه شده بود اما بعد از سپری شدن مدتی وی توانست رضایت برادر و فامیل خود را جلب کند. وی علاوه نمود که از کار کردن درین شرکت احساس راحتی داشته چون محیط کاری کاملا زنانه میباشد و روزانه همراه با بیش از 50 خانم درین شرکت مصروف دوخت و دوز البسه طبی میباشد. وی میگوید معاشی که شرکت برای این بانوان در نظر گرفته نظر به اتمام هر البسه برحسب فیصدی برای شان پرداخته شده و چون وی تازه به این کار آغاز نموده است نسبت به سایر بانوان همکار خود از سرعت کافی برخودار نبوده اما باآن هم در حدود 8000 افغانی در ماه عاید داشته و میگوید با کسب تجربه بیشتر و سرعت عمل بالاتر میتواند تا 15000 در ماه معاش کمایی نماید.

وی اضافه نمود که بعد از فراغت ازین حرفه و کسب توانایی و مهارت کافی توانسته دوخت و دوز لباس مورد نیاز خویش و فامیل خود را به صورت حرفه ای انجام دهد و نیز با قبول سفارشات از بیرون در کنار کار درین شرکت برای خود و فامیل خود درآمدزایی کند.

در اخیر عارفه و مسعوده از موسسات اوسا، هلپ جرمنی، پروگرام غذایی جهان (WFP) و سایر سازمان های تسهیل کننده برنامه فن و حرفه بخاطر ارایه آموزش های فنی و حرفوی و نیز خدمات کاریابی قدردانی نمودند و آرزوی تداوم همچون برنامه ها برای کمک و مساعدت به سایر افراد جامعه بالخصوص بانوان را دارند.

منبع: مدیریت پروژه های موسسه اوسا