داستان خانم انیس گل، نمونه موفق از آموزش فن و حرفه

تعداد زیادی از فارغین صنف خیاطی پیشرفته مرکز فن و حرفه انصاری موسسه هلپ توانسته اند با دریافت آموزش های فن و حرفه و خدمات حمایوی از سوی مرکز خدمات کاریابی موسسه اوسا، به صورت انفرادی و نیز با تشکیل گروه های کاری در حرفه آموزش دیده خود به موفقیت های روز افزون دست یابند.

شرح مختصر از زندگی خانم انیس گل

خانم انیس گل از یک فامیل مستضعف در سال 1366 در ولسوالی غوریان ولایت هرات متولد می گردد. از ازدواج وی مدت ده سال میگذرد و حاصل ازدواج او یک پسر هفت ساله می باشد. متاسفانه انیس گل شوهر خود را به سبب بیماری شش سال قبل از دست می دهد. از آن روز به بعد انیس گل متکفل فامیل خود بوده و مشکلات و سختی های فراوانی متقبل شده است. وی همراه با خواهران خود و یک تن از هم صنفی هایش از صنف “خیاطی پیشرفته” مرکز فن و حرفه انصاری بعد از ختم آموزش گروه کاری را تشکیل داده و سفارشات دوخت و دوز را از مارکت هرات اخذ نموده و بعد از تکمیل کار به بازار عرضه می نمایند.

آموزش خیاطی پیشرفته تحول در زندگی انیس گل و گروه کاری اش

خانم انیس گل قبل از پیوستن به صنف “خیاطی پیشرفته” مرکز فن و حرفه انصاری موسسه هلپ به صورت مبتدی با خواهر بزرگ تر خود در خانه مصروف یادگیری حرفه خیاطی بود. اما بعد از فراغت از مرکز فن و حرفه انصاری به صورت حرفه ای شروع به تهیه البسه و پذیرفتن سفارشات بازار هرات شد. وی بهمراه خواهر خود خانم شریفه و خانم سهیلا هم صنفی خود در خانه کرایی واقع در شهر هرات با استفاده از چند پایه چرخ خیاطی عایدی نزدیک به

10000 افغانی در ماه را کمایی می کنند. وی افزود که در فصل زمستان سفارشات اندکی برای شان راجع شده است اما با شروع سال جدید شمسی و گرمی هوا پیش بینی میشود تا سقف 15000 افغانی هم عاید داشته باشند.

وی اشاره نمود که تا قبل از دریافت جعبه ابزار حمایوی از طرف مرکز خدمات کاریابی موسسه اوسا، گروه کاری شان قادر به پذیرش بعضی از سفارشات مشتریان خود نبودند و بدلیل کمبود ابزار کاری مجبور به رد این سفارشات بودند. اما بعد ازینکه این گروه کاری طی برنامه ردیابی که توسط تیم کاری مرکز خدمات کاریابی منحیث گروه موفق شناسایی گردید، مستحق دریافت جعبه ابزار حمایوی نیز گردیدند و این امر باعث رونق در کار و عوایدزایی بیشتر برای این بانوان گردید.

خانم انیس گل میگوید که در آینده با گروه کاری اش تصمیم دارند تا کار و بار خود را وسعت بخشیده و با سرمایه گذاری بیشتر افراد بیشتری را با خود در کارگاه داشته باشند.

انیس گل از موسسه اوسا، هلپ جرمنی، موسسه پروگرام غذایی جهان (WFP) و سایر سازمان های تسهیل کننده برنامه فن و حرفه بخاطر فراهم نمودن زمینه یادگیری حرفه ی مورد علاقه وی و نیز آموزش های جانبی چون راه اندازی تجارت های کوچک و ارایه حمایت های جانبی در حین آموزش و پس از آن قدردانی می نماید.

 

 

 

 

 

 

 

 

منبع: مدیریت پروژه های موسسه اوسا