آموزش قوانین مالیاتی برای کارفرمایان

15 الی 17 حوت 1396

مرکز خدمات کاریابی متعهد است تا برای کارفرمایان منصف و همکار در راستای ارتقای ظرفیت کارمندان و سیستم های مالی و مدیریتی شان برنامه های آموزشی کوتاه مدت و بلند مدت را به اساس نیاز و تقاضای ایشان راه اندازی نماید. روی این ملحوظ، به سلسله برنامه های آموزشی قبلی، در همکاری با ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات و اداره مستوفیت ولایت هرات، این بار این مرکز اقدام به تدویر برنامه آموزشی قوانین مالیاتی برای کارفرمایان نمود.

آموزش سه روزه ی قوانین مالیاتی برای کارفرمایان در تاریخ 15- 17 حوت سال 1396 در مرکز خدمات کاریابی موسسه حمایت پایدار در افغانستان برگزار گردید. این برنامه به درخواست مکرر کارفرمایان همکار با مرکز خدمات کاریابی و نظر به ضرورت ایشان در قسمت آگاهی در مورد قوانین مالیاتی و نحوه خانه پری و محاسبه مالیات در نظر گرفته شد. این برنامه طی سه روز برای نمایندگان امور مالی – اداری شرکت های همکار ارایه گردید.

در این ورکشاپ به تعداد 20 تن (از مجموع سی شرکت هماهنگ شده) نمایندگان شرکت های خوافی پترولیم، شرکت پسران خافی، آسیا فارما، فردوس هما، الماس جنوب هرات، سایمن، گروپ کمپنی های الکوزی، پام تک، گروپ کمپنی های ماندگار،پازل، آهن برش، طب اندیشان، گروپ کمپنی های گلنواز، افغان رسا، افق البرز افغان، شرکت سیاحتی تیزتک، آویسن فارما، شرکت برادران سجادی حضور بهم رسانده و فعالانه اشتراک نمودند.

موضاعات ارایه شده در این برنامه ی سه روزه توسط دیپارتمنت عواید مستوفیت هرات، آقای عزیزالله رویش احمدیار در خلال خوانش و تفسیر مواد قانونی هر دو قانون مالیاتی، و عناوینی از قبیل: مفاهیم اولیه مالیات، تعریف مالیات، مبانی وضع قوانین مالیاتی، تعریفات، قواعد محاسبه، انواع عواید، انواع مصارف (قابل مجرائی) وغیر قابل مجرائی، استهلاکات چیست و در محاسبات مالیاتی عواید و مصارف چگونه محاسبه میگردد، ضرر عملیاتی، حقوق ومکلفیت های مالیه دهندگان در روز اول برنامه آموزشی قوانین مالیاتی مطرح و به بحث گرفته شد.

در روز دوم برنامه آموزشی قوانین مالیاتی برای کارفرمایان، بعد از بحث و شکافتن موضوعات ارایه شده ی روز پیشین، انواع مالیات ها به معرفی گرفته شد. بعلاوه مالیات بر عواید و مالیات بر معاش، مالیات بر گمرکی، مالیات قابل پرداخت محاسبه و نحوه محاسبه آن آموزش داده شد، موضوعات روز دوم مالیات برعایدات شامل حکمی وحقیقی، مالیات معاملات انتفاعی، مالیات موضوعی معاش، مالیات موضوعی کرایه، مالیات موضوعی قرار دادی و مالیات ثابت بوده است.

در روز آخر برنامه آموزشی قوانین مالیاتی برای کارفرمایان، نحوه خانه پری فرمه های اظهارنامه های مالیاتی و انواع آن به بحث گرفته شد. شرکت کنندگان به صورت گروهی همراه ترینر خود بروی فرمه ها بحث نموده و خانه پری این فرمه ها را آموختند. در ادامه موضوعات مطروحه روز سوم در قوانین مالیاتی، مالیات اضافی (جرایم مالیاتی)، احکام تطبیقی و طرزالعمل معافیت ۹۵ درصد جرایم مالیاتی برای اشتراک کننده گان ارایه گردید.

در اخیر، بعد از امتحان گرفتن از اموخته های اشتراک کنندگان، باز خورد این برنامه مثبت پنداشته شده و اشتراک کنندگان با تشکر از فراهم آوری این چنین زمینه های آموزشی و آگاهی دهی، نسبت به بازدهی این برنامه حسن نظر داشته و پیشنهاد تکرار این برنامه را داده و از موسسه حمایت پایدار در افغانستان توجه ویژه ای در این قسمت خواهان بوده اند.

در اختتامیه برنامه با حضور خانم بنایی، رییسه موسسه حمایت پایدار در افغانستان و با اشتراک آقای سروش مسول بخش پروگرام موسسه بین المللی هلپ و آقای عزیزالله رویش از مستوفیت هرات، برنامه جمع بندی و تصدیقنامه های که برای اشتراک کنندگان در نظر گرفته شده بود توزیع گردید.

 

 

 

منبع: مدیریت پروژه های موسسه اوسا