بازدید وزیر کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین از مرکز آموزشی فنی و حرفوی استقلال

مرکز آموزشی فنی و حرفوی استقلال روز یکشنبه تاریخ 26حمل میزبان جلالتمآب فیض الله ذکی، وزیر کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین افغانستان بود. آقای ذکی و هیئت همراه شان را رییس کار و امور اجتماعی ولایت هرات، محترم آقای عبدالقیوم افغان، همراهی مینمودند.

جناب آقای ذکی ضمن بیان اهداف بازدید از مرکز استقلال، سوالاتی را نیز از مسوولین این مرکز و موسسه حمایت پایدار در افغانستان (اوسا) مطرح نمود. وی در مورد مصارف ترمیم، تجهیز، تعداد مستفیدین برحال، جعبه ابزار کاری، مقدار فیس پرداختی برای ترانسپورت مستفیدین و آمار ارقام در مورد افراد بیکار ثبت نام شده در دیتابیس مرکز خدمات کاریابی موسسه اوسا و خدمات ارایه شده برای آنها سوالاتی را از مسوولین این موسسه مطرح نمود.

در خلال این بازدید، خانم الهه بنایی، رییس موسسه حمایت پایدار در افغانستان (اوسا)، پیرامون تاسیس و فعالیت های گذشته و فعلی این موسسه به مهمانان معلومات ارایه نمود.

مطالعه حرفه های بازاردار و انتخاب این حرفه ها برای آموزش های فن و حرفه از جمله نکات قابل توجه برای جناب آقای ذکی بود و وی از مسوولین این موسسه بخاطر انجام این مطالعات قدردانی نمود.

آقای ذکی همچنان گفت که نگرانی درجه اول در افغانستان موضوع کاریابی و کارآفرینی میباشد و باید با ایجاد راهکارهایی زمینه راه اندازی تجارت های کوچک و کارآفرینی را در افغانستان فراهم نمود و ازین طریق افراد زیادی را بکار گماشت. وی علاوه نمود که هیچ دولتی در دنیا نمیتواند برای تمامی اتباع خود کار خلق کند.

وی از تمامی کارکردهای موسسه اوسا در زمینه آموزش های فن و حرفه و همچنان خدمات جانبی از قبیل آموزش تجارت های کوچک، تشکیل گروه های کاری موفق، توزیع جعبه ابزار حمایوی و فراهم نمودن زمینه تجارت در بازار کار از سوی مرکز خدمات کاریابی موسسه اوسا، قدردانی نموده و اضافه نمود که کاریابی خود نیز رشته ای تخصصی میباشد که برای کشورهای در حال توسعه مانند افغانستان آینده درخشان داشته و این کشور نیاز مبرمی به افراد مسلکی در زمینه ارایه خدمات کاریابی و کارآفرینی دارد.

جناب آقای ذکی در ادامه صحبت های خود افزود که وزارت مالیه افغانستان اعلان نموده است که با مبلغ 2000 دالر امریکایی میتوان یک شغل را ایجاد نمود.

اما تخمینی که وزارت کار و امور اجتماعی داشته نشان میدهد که نظر به حرفه ها و تشبث های مختلف با مبالغی چون 500 دالر نیز میتوان تجارت های کوچکی را راه اندازی نمود.

در اخیر جناب وزیر صاحب با خرسندی کامل از فعالیت های این موسسه، خانم الهه بنایی، مسوول موسسه اوسا، و آقای تواب حسینی، مسوول مرکز خدمات کاریابی این موسسه، را به مرکز کشور جهت اشتراک در کنفرانس ملی کار دعوت نمود.

همچنان آقای ذکی از صنوف این مرکز بازدید بعمل آورده و از سوی کارآموزان صنف “گلیم بافی” این مرکز نیز گلیمی با طرح “منار جام” که بافته دست این کارآموزان بود را منحیث تحفه دریافت نمود.

 

 

 

 

منبع: مدیریت پروژه های موسسه اوسا