داستان جهانتاب – نمونه موفق از آموزش فن و حرفه

نمونه موفق از صنف “خیاطی پیشرفته”

بانو جهانتاب خواهر بزرگ خانواده، دختری پرتلاش با اراده قوی برای حرفه آموزی و رسیدن به بلندترین قله های موفقیت، الگویی برای خواهران اش می باشد. وی سال هاست که برای آموزش خیاطی حرفه ای زحمات زیادی را متقبل شده تا اکنون به خواسته خود و خانواده اش نایل گردیده است.

خلاصه شرح زندگینامه جهانتاب

جهانتاب دختری 25 ساله است که برای برآورده کردن آرزوی پدر و خواست خود دنبال حرفه خیاطی بوده است. او با تلاش های فراوان و حمایت پدر و خانواده اش پس از آموزش در دوره های فنی و حرفه ای موسسه هلپ، امروز صاحب یک کارگاه خیاطی بزرگ است. وی خوشحال است که با متحمل شدن دوران سخت کودکی و  نوجوانی حال او یک جوان موفق و پیروز است. او همچنان مانند دیگر همشهریانش دوران سخت مهاجرت را نیز سپری نموده و حال در کشور و شهر خویش بعد از آموزش و حمایت های موسسات هلپ و اوسا مصروف کار شده و بسیار خرسند می باشد. جهانتاب با اینکه پدر خود را از دست داده است، اما باز هم با خوشحالی همراه فامیل خود زندگی می کند و سرپرستی خانواده را به عهده گرفته است.

انگیزه شروع آموزش حرفه خیاطی

ما خانواده فقیری داشتیم. پدرم برای امرار معاش سختی های فراوانی را متحمل می شد و با تمام این سختی ها، بازهم ما در وضعیت خوب اقتصادی قرار نداشتیم. از همین رو پدرم همیشه مرا نزد خود می خواند و می گفت: “دخترم تو باید تلاش کنی و خیاطی را یاد بگیری. فقط حرفه است که تو را از لحاظ اقتصادی حمایت می کند و می توانی از عهده خواسته های خود و فامیل ات برآیی.” من خود نیز دوست داشتم که حرفه خیاطی را یاد بگیرم تا خواسته قلبی خود و خانواده ام را برآورده بسازم.

روزها به دنبال کورس های خیاطی متفرقه سرگردان بودم. به هر کورس که ثبت نام می کردم فقط از من کار می کشیدند و یا پول هنگفتی برای یادگیری حرفه از من می طلبیدند. من طی سال ها نتوانستم که خیاطی را به شکل حرفه ای بیاموزم. هر روز خانواده ام از من سوال می کردند که هنوز خیاطی را حرفه ای یاد نگرفتی؟ و این باعث دلسردی من در این کار می شد.  بلاخره با آشنایی با موسسه هلپ و برنامه های آموزش فن و حرفه این موسسه، در مرکز فن و حرفه انصاری ثبت نام کردم و شامل صنف خیاطی پیشرفته این مرکز شدم. طی مدت شش ماه آموزش توانستم تمام مراحل پیشرفته خیاطی را به شکل حرفه ای بیاموزم. همچنان با راهنمایی، مشوره و حمایت های همه جانبه از سوی بخش خدمات کاریابی موسسه حمایت پایدار در افغانستان “اوسا” در قسمت شروع تجارت و بازاریابی توانستم گام به دنیای کار و تجارت خود بگذارم.

ختم آموزش و شروع تجارت

جهانتاب بعد از ختم دوره آموزشی اش در مرکز انصاری و دریافت جعبه ابزار کاری و هدایت های مرکز خدمات کاریابی همرای خواهران خود هر یک نجیبه، عزیزه و آصفه یک کارگاه خیاطی تحت نام ” خیاطی مارال” ایجاد نمود تا بتواند از این طریق کسب درآمد کند. حال او در کارگاه خیاطی اش در کنار سه خواهر خود 4 همکار نیز دارد، هر کدام آنها از یک خانواده دیگر بوده، به این معنی که وی زمینه کار و منبع عایداتی را از طریق تجارت کوچک خویش برای چندین فامیل دیگر ایجاد نموده است. این گروه 8 نفره بسیار موفق هستند و سفارش های زیادی را از بازار دریافت می کنند. اکنون جهانتاب حداقل ماهانه 15000 هزار افغانی در آمد دارد و از لحاظ مالی کل فامیل را حمایت می کند.

پلان های آینده جهانتاب

جهانتاب یک دختر موفق در حرفه خیاطی است وی برنامه های زیادی برای آینده خویش و خواهران خود نیز دارد. گرچه تا اکنون توانسته با تجارت کوچک خویش حتی در دیگر ولایات با دریافت سفارش کار خویش را موفقانه انجام دهد، اما با انگیزه بالا و توانایی که دارد هنوز تشنه کار بیشتر است. می خواهد تجارت خویش را با بر قراری ارتباطات از جمله همکاری با تولیدی های بزرگتر گسترش دهد و در کنار آن زمینه یادگیری لیسان انگلیسی خویش را مهیا سازد تا بتواند در بازار های بزرگتر بیرونی فعالیت کند چون توانایی انجام کار در بازار جهانی را در خود می بیند. وی می گوید که می خواهد در آینده تولیدی خود را گسترش داده و نمایندگی های کارگاه خود را در دیگر ولایات کشور ایجاد نماید. او می خواهد شاگردان زیادی را آموزش بدهد تا دیگر دخترها نیز بتوانند روی پای خود ایستاده شوند.

بانو جهانتاب از موسسه حمایت پایدار در افغانستان (اوسا)، موسسه هلپ جرمنی، موسسه WFP و سایر سازمان ها و تسهیل کنندگان برنامه فن و حرفه درین دوره آموزشی که با ارایه خدماتی چون راه اندازی تجارت های کوچک و حمایت های جانبی در حین آموزش و پس از آن مکمل این برنامه بودند قدردارنی و سپاسگذاری می نماید.

منبع: مدیریت پروژه های موسسه اوسا