هشتمین میزگرد فن و حرفه و کاریابی در ولایت هرات

چهارشنبه، 23 عقرب 1397

هشتمین میزگرد فن و حرفه و کاریابی تحت نام ” ارائه گزارش سالانه مراکز خدمات کاریابی” توسط موسسه اوسا در هماهنگی با ریاست کار و امور اجتماعی، شهداء و معلولین ولایت هرات و در همکاری با موسسه هلپ جرمنی در سالون کنفرانس های کوپراتیف اقتصادی-خدماتی بانوان در ولایت هرات برگزار گردید.

آقای عبدالستار ظریفی، آمر کار اداره کار و امور اجتماعی ولایت هرات، نماینده اتاق صنایع و معادن هرات، نماینده شورای متخصصان، نماینده اتحادیه ملی پیشه وران، رییس کوپراتیف اقتصادی-خدماتی بانوان، نمایندگان موسسات و نهادهای جامعه مدنی درین جلسه اشتراک نمودند.

در آغاز محمدعلی سروش – مدیر پروگرام موسسه بین المللی هلپ – حضور اشتراک کنندگان را خیر مقدم عرض نموده و بطور خلاصه موضوعات هفت میزگرد قبلی را مرور نموده و هدف برگزاری هشتمین میزگرد فن و حرفه و کاریابی که موضوع آن نظر به درخواست ریاست محترم کار و امور اجتماعی انتخاب گردیده بود را بدست آوردن تصویر واضح فعالیت های مراکز خدمات کاریابی، فرصت های موجود شغلی در بازار کار، و تعداد کارجویان در سطح ولایت هرات عنوان نمود.

وی علاوه نمود: به تعقیب چهارمین میزگرد فن و حرفه و کاریابی پیرامون معرفی مراکز خدمات کاریابی در ولایت هرات، سه مرکز خدمات کاریابی جلسات هماهنگی قاعده وار را به رهبری آمریت کار ریاست کار و امور اجتماعی برگزار نمودند و امروز اینجا هستند تا پیرامون جزییات دستاوردهای ماههای قبل شان معلومات ارائه دهند.

سپس آقای سید عبدالتواب حسینی، مدیر مرکز خدمات کاریابی موسسه اوسا به تشریح فعالیت های این مرکز پرداخت. وی برگزاری پنج میزگرد فن و حرفه و کاریابی، برگزاری دوره های آموزشی قانون مالیات برای کارفرمایان و ورکشاپ آموزشی تکنیک ها و مهارت های گردشگری، ادغام 1200 تن از فارغین مراکز فنی و حرفوی موسسه هلپ و اوسا و ارائه تسهیلات شغلی به آنان، تعقیب و ردیابی فارغین فن و حرفه در دو دوره، انجام تحقیق پیرامون حرفه های بازاردار در ولایت هرات در سال 1397 را از جمله فعالیتهای این مرکز دانست. در ادامه وی دیتابیس پیشرفته آنلاین این مرکز را که به منظور ارائه بهتر خدمات به کارجویان و کارفرمایان طراحی و راه اندازی گردیده است را به معرفی گرفت. او اضافه نمود که تاکنون اطلاعات بیش از 1000 تن در این دیتابیس درج گردیده است. وی در مورد کارجویان ثبت شده در طول سال گفت: 430 تن کارجو در سال جاری ثبت این مرکز گردیدند که ازاین تعداد 320 تن به شرکت ها و نهادها جهت شمولیت در کار معرفی گردیدند که 135 تن آنان جذب گردیدند.

سپس آقای زبیر رئوف، مدیر عمومی قوای بشری ریاست کار و امور اجتماعی با ذکر اینکه ریاست کار و مدیریت قوای بشری از هر قدمی که در راستای اشتغالزایی و کار باشد، حمایت میکند، به تشریح خدمات کاریابی این اداره طی سال گذشته پرداخت. وی ارائه بیش از سه هزار فورم کاریابی، توزیع 4003 جواز کار برای اتباع داخلی، نظارت از پروژه های موسسات فعال در قسمت کاریابی و کارآفرینی، و نظارت از شرکت های تجارتی را از جمله فعالیت های این مدیریت برشمرد.  وی گفت از جمله سه هزار کارجو که 80 درصد آنان را خانم ها تشکیل میداد، 181 تن به کار معرفی گردیدند که 130 تن آنان خانم ها و 51 تن از آقایان شامل افراد معرفی شده بودند. بست های مربوطه حین نظارت از شرکت ها یافت گردیده و سپس کارجویان به آن بست ها معرفی گردیدند.

در ادامه، آقای حمایت الله افضلی، کارمند مرکز خدمات کاریابی پروگرام ملی انکشاف مهارت های وزارت کار در ولایت هرات، پیرامون فعالیت های این مرکز صحبت نمود. تطبیق، نظارت و ارزیابی از پروژه های انکشافی برنامه نتیجه (کمک های بلاعوض)، ثبت و راجستر متقاضیان کار، سروی بازار کار و نظارت از پروژه های موسسات CSFO، FSDCO و DADAO را از جمله فعالیت های این مرکز طی سال گذشته دانست. وی اضافه نمود که تاکنون 87 شرکت سروی گردیده و در دیتابیس این مرکز ثبت گردیده اند.

آقای عبدالستار ظریفی، آمر کار ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات موضوعات مطرح شده را جمع بندی و نتیجه گیری نمود. وی گفت: وزارت کار و امور اجتماعی با جدا شدن معینیت امور شهدا و معلولین از بدنه این وزارت که 30 الی 40 فیصد بدنه این وزارت میباشد، تمرکز بیشتر در قسمت کاریابی خواهد داشت. وی با اظهار سپاس از تمامی مراکز خدمات کاریابی و بخصوص مرکز خدمات کاریابی موسسه اوسا افزود که تحقیق در دست داشته این مرکز موسسات را در اجرای پروژه های آموزش فن و حرفه کمک و یاری میرساند. آقای ظریفی در اخیر میزگرد از دستاوردهای میزگردهای فن و حرفه در جهت هماهنگی فی مابین موسسات فعال در بخش فن و حرفه و کاریابی و همچنان سکتورخصوصی تقدیر به عمل آورده و اظهار خشنودی نمود. محفل با دعائیه ای ختم گردید.

منبع: مدیریت پروژه های موسسه اوسا.