محفل فراغت اولین دور آموزش های فن و حرفه مرکز استقلال

محفل اولین دور فراغت 92 تن از شاگردان مرکز فن و حرفه استقلال – موسسه حمایت پایدار در افغانستان (اوسا)

زمان برگزاری: سه شنبه، ساعت 10:00 الی 12:00

تاریخ برگزاری: 16 اسد 1397

موسسه حمایت پایدار در افغانستان (اوسا) امروز اولین دور فراغت شاگردان خود را از حرفه های مختلف و مورد نیاز جامعه جشن گرفت. خانم ها و آقایان با انگیزه و جوان فارغ شده شامل 18 تن از حرفه تعمیر چرخ خیاطی، 22 تن از سیم کشی منزل، 28 تن از صنایع دستی و 24 تن از حرفه گلیم بافی می باشند که شش ماه دوره آموزشی خویش را موفقانه به پایان رسانیده اند.

این آموزش ها طبق تحقیق سالانه در مورد حرفه های بازاردار در ولایت هرات که توسط موسسه حمایت پایدار در افغانستان (اوسا) صورت می گیرد، ارایه گردیده تا زمینه کسب و کار را برای افراد آموزش دیده بعد از آموزش مهیا شود. همچنان بعد از فراغت این کار آموزان توسط همکاری و مشوره های پی در پی مرکز خدمات کاریابی و کارآفرینی این موسسه وارد بازار کار می گردند.

در این محفل شماری از مقامات دولتی به شمول آقای افغان، رییس اداره کار و امور اجتماعی، شهداء و معلولین ولایت هرات، آمرکار، مسوولین مؤسسه بین المللی هلپ، مسئولین موسسه اوسا، آقای شهیر، رییس شورای متخصصان هرات ، مسئولین انجمن نسوان، معاون اتاق صنایع و معادن ولایت هرات، معاون اتحادیه پیشه وران، رییس اتحادیه کارگران، نماینده موسسه سی آر دی اس ای، رؤسای برخی از شرکت های همکار با مؤسسه اوسا، 92 تن از کارآموزان و آموزگاران صنوف فن و حرفه مرکز آموزشی استقلال و رسانه ها حضور داشتند.

نخست خانم الهه بنایی، رییس موسسه حمایت پایدار در افغانستان (اوسا)، ضمن خوش آمد گویی خدمت مهمانان و حاضرین در محفل، فراغت اولین دور از آموزش های فن و حرفه مرکز استقلال را تبریک و تهنیت گفت.

وی علاوه نمود که در اواخر سال 2017 میلادی با توجه به نیاز مبرم به آموزش های فنی و حرفوی جهت ایجاد راهگشایی برای کاریابی و خودکفایی جوانان این مرز و بوم، موسسه اوسا برنامه فن و حرفه را در پیش گرفت. در ماه جنوری سال 2018 بعد از ترمیم و  تجهیز مرکز فن و حرفه استقلال توسط این موسسه، به تعداد 100 تن به برنامه فن وحرفه موسسه اوسا اشتراک نمودند. آموزش های فنی و حرفوی اوسا در چهار حرفه ترمیم انواع چرخهای خیاطی و سیم کشی منزل برای آقایان و صنایع دستی و گلیم بافی برای خانمها، تدوین گردید که از آنجمله 92 تن آنان موفقانه برنامه را به پایان رسانیدند.

وی گفت برنامه فن و حرفه موسسه اوسا در مرکز فن و حرفه استقلال توسط وزارت همکاری های اقتصادی دولت آلمان از طریق موسسه بین المللی هلپ جرمنی تمویل میگردد.

در کنار آموزش فن و حرفه، مستفیدین همچنان از تعلیمات عمومی، آموزش تجارت های کوچک، بازدید و سیرعلمی از مراکز خرید و فروش خدمات و محصولات، آموزش نحوه تعامل با مشتری و کار در بازار، نحوه ایجاد تعاونی، ارائه خدمات کاریابی و تسهیلات شغلی و غذا در بدل آموزش برنامه غذایی جهان WFP ، کرایه رفت و آمد و جعبه ابزار کاری مستفید گردیدند.

در اخیر وی از رییس اداره کار و امور اجتماعی و همکاران ایشان آقای ظریفی، فیضی و خانم توخی که در بهبود روند فن و حرفه با خلوص نیت با این موسسه همکاری نمودند، تشکری نمود و علاوه کرد که نظرات کارساز و مثبت این ریاست، موسسات هلپ و WFP و سایر بازدید کنندگان سبب تغییرات مثبت در ارایه آموزش گردیده است. وی همچنان پیامی را برای فارغین ابلاغ نمود که با پایان آموزش های فن و حرفه و فراغت ازین مرکز، کوشش نمایند تا با مرکز خدمات کاریابی و کارآفرینی موسسه اوسا در ارتباط باشند تا در قسمت تسهیلات شغلی و ارایه خدمات کاریابی و ایجاد گروه های کاری جهت راه اندازی تجارت های کوچک برای شان خدماتی ارایه گردد.

در ادامه، آقای سید عبدالتواب حسینی، مسوول مرکز خدمات کاریابی و کارآفرینی موسسه اوسا، پیرامون خدمات این مرکز برای مستفیدین و فارغان برنامه های فن و حرفه صحبت نمود.

وی گفت که آموزش تجارت های کوچک به مدت سه ماه، روزی یک و نیم ساعت برای تمامی مستفیدین مراکز فن و حرفه موسسات اوسا و هلپ ارایه میگردد. وی علاوه نمود که بعد از فراغت، برای فارغان موفق و با انگیزه ابزار کاری توسط این مرکز توزیع و گروه های کاری نیز تشکیل میگردد.

آقای حسینی علاوه نمود که آمارها نشان میدهد که 75 فیصد از فارغان دوره های قبلی موسسه هلپ که توسط اجرای برنامه تعقیب دو و شش ماه بعد از فراغت، مصروف کار هستند و کسب درآمد مینمایند.

در اخیر وی وعده سپرد که این مرکز تا دو ماه آینده نمایشگاه کاریابی و کارآفرینی را در ولایت هرات راه اندازی خواهند نمود و خدمات، محصولات و تولیدات داخلی این فارغان به نمایش گذاشته خواهد شد  تلاش خواهد شد تا طی این نمایشگاه  فارغین حرفه ها مستقیما باکارفرمایان به ارتباط گردند.

در ادامه دو تن از فارغین به نمایندگی از کار آموزان حمایت خود را از راه اندازی چنین برنامه ها ابراز نموده خواستار حمایت های بیشتر از جانب تمویل کنندگان در راه اندازی این چنین برنامه های آموزشی برای خودکفایی جوانان شدند. آنها اضافه کردند که قبل از آموزش هیچ امیدی به توانمندی های خویش نداشتند و حال با کسب حرفه، خود را توانمند احساس می کنند و می توانند وارد بازار کار شده و روی پای خود ایستاده شوند.

سپس خانم نازیه غوریانی معاون شورای مردمی شهرک مجاهدین علاوه نمود: “خوشحالم امروز در محفل فراغت جوانان هدفمند هستم چرا که در این اوضاع نابسامان کشورمان این جوانان می توانند روزنه امیدی باشند برای شکوفایی هر چه بیشتر کشورمان. همچنان در کنار آموزش زنده نگه داشتن هنرهای دستی افغانی مثل گلیم بافی گامی مثمر در جهت توسعه و پیشرفت کشورمان می باشد.”

آقای شهیر، رییس شورای متخصصان هرات، بیان داشت: “این محفل بسیار یک برنامه متفاوت از سایر محافل فراغت است چرا که زمینه کار برای این فارغین در بازار کار مهیا است. زمانیکه محصلان از دانشگاه فارغ می شوند نگران هستم که چگونه این جوانان صاحب کار شوند! اما امروز مطمئنم این جوانان با آموختن حرفه می توانند وارد بازار کار شوند. تشکر می نمایم از موسساتی که چنین برنامه ها را طرح و برنامه ریزی نموده تا جوانان ما در کشور خود بمانند و روی پای خود ایستاده شوند.”

در ادامه عبدالقیوم افغان، رییس اداره کار و امور اجتماعی، شهدا و معلولین ولایت هرات، برنامه فن و حرفه را یک دستاورد بزرگ خواند و اضافه نمود این برنامه بسیار برای جوانان ما در جامعه مفید واقع می گردد. وی گفت که با برگزاری این چنین برنامه های آموزشی یکی از اهداف بزرگ حکومت که بلند بردن ظرفیت جوانان و اشتغالزایی میباشد تحقق یافته است.  وی علاوه نمود: “تشکر می کنم از موسسه حمایت پایدار در افغانستان (اوسا) به خاطر تعمیر چرخ های خیاطی مراکز فن و حرفه اداره ریاست کار در مرکز فن و حرفه استقلال و این نماینگر این است که این شاگردان به بهترین شیوه حرفه خود را آموخته اند و می توانند کار خود را شروع کنند و جامعه به ایشان ضرورت دارد.” وی این فراغت را به فارغین و دست اندرکاران این برنامه تبریک گفت.

در پایان این مراسم، جعبه های ابزار کار/وسایل کار همراه تصدیق نامه که از سوی مؤسسه حمایت پایدار در افغانستان (اوسا) تهیه گردیده بود، برای آغاز کسب و کار به فارغین این دوره توسط مهمانان توزیع گردید.

 

منبع: مدیریت پروژه های موسسه اوسا.