سومین میزگرد فن و حرفه و کاریابی در ولایت هرات

تاریخ 9 عقرب 1396

به روز سه شنبه مورخ 9/عقرب/1396 موسسه حمایت پایدار در افغانستان در همکاری با ریاست کار، امور اجتماعی، شهدا و معلولین ولایت هرات و موسسه بین المللی هلپ سومین میزگرد فن و حرفه را در سالن مرکز خدماتی تجاری بانوان برای بانوان در شهر هرات برگذار نمود. اجندای اصلی سومین میزگرد فن و حرفه را ارایه معلومات از فعالیت های کنونی آموزش های فن و حرفه موسسات محلی و بین المللی و نیز فعالیت های خدمات کاریابی و پلان های آینده این موسسات، تشکیل میداد.

اراکین بلندرتبه دولتی و غیر دولتی بشمول آقای ظریفی، آمر کار ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات، آقای شهیر، رییس شورای متخصصان، آقای آلفرد هورن، رییس منطقوی موسسه هلپ در افغانستان و ایران، آقای یاری، معاون اتحادیه صنعت گران و نمایندگان ریاست کار و امور اجتماعی، ریاست اقتصاد، ریاست معارف، اتاق های تجارت و صنایع، اتحادیه ملی کارگران، پوهنتون هرات، انستیتوت تخنیک هرات،   شورای متخصصان هرات، نمایندگان موسسات War Child-UK، DACCAR، PIN، NRC، CRDSA، ACBAR، GP، WSEC، OSAA، Help و نهادهای جامعه مدنی درین میزگرد اشتراک نمودند.

در آغاز، آقای محمد علی سروش، مسوول برنامه های موسسه هلپ، حضور همه اشتراک کنندگان را خیر مقدم عرض نموده، موضوعات مهم میزگرد ماقبل را برجسته ساخته و به مهمترین اهداف تعیین شده برای این میزگرد پرداخت. همچنان وی از تمامی اشتراک کنندگان تقاضا نمود با معرفی خود توقعات خویش را نیز از آموزش های فن و حرفه و میزگردهای خدمات کاریابی بیان نمایند.

ذینفعان آموزش های فن و حرفه و مرکز خدمات کاریابی به معرفی خود پرداخته و نیز توقعات خویش را از برگزاری سومین میزگرد فن و حرفه و خدمات کاریابی بیان نمودند. درک مشترک از بازار کار، همکاری موثر دولت با بخش خصوصی، هماهنگی میان ذینفعان فن و حرفه، رعایت سطوح استندرد در برگزاری آموزش های فن و حرفه، اولویت بندی نیازهای بازار محلی از جمله انتظارات مشترک اشتراک کنندگان این جلسه بود.

در ادامه، آقای آلفرد هورن، رییس منطقوی موسسه هلپ در افغانستان و ایران گفت: “در یک نسل قبل، ایده بر این بود تا تعداد تحصیل کرده های دانشگاهی افزایش یابد. 25 سال بعد ما متوجه شدیم که این یک تصور اشتباه بوده است. مشکل اروپا بیکاری در بین افراد تحصیل کرده میباشد. 15 سال بعد از سقوط رژیم طالبان، افغانستان نیز عین مشکل را تجربه می کند. متاسفانه، با وجود نقطه عطف در آموزش و پرورش، تلاش در زمینه آموزش های فن و حرفه، اشتغال و توسعه شغلی نادیده گرفته شده است.”

وی علاوه نمود: “مایان بعنوان موسسات غیر حکومتی، ادارات دولتی و سکتور خصوصی باید در ترویج آموزش های فن و حرفه، انکشاف مهارت ها و تسهیلات شغلی اقداماتی را روی دست بگیریم. ما همگی بمنظور یک هدف در این مکان گرد هم آمده ایم. آرزومندم همگی باهم کارهایی را که لازم است انجام دهیم.”

برعلاوه، موسسات اشتراک کننده فعالیت های برحال خود را در بخش آموزش های فن و حرفه، پلان های آینده و چالش های فرا روی تطبیق پروژه های شان را ابراز نمودند. سوالات مطرح شده توسط ارایه کنندگان پاسخ داده شد.

در اخیر، آقای ظریفی جلسه را جمع بندی نموده و بیان نمودند: “آموزش های فن و حرفه و میزگردهای خدمات کاریابی بعنوان سکوی ارتباطی برای هماهنگی بهتر میان ذینفعان این برنامه ها میباشند. وی وعده نمود تا طرزالعمل اصلاح شده اخیر توسط وزارت مربوطه بعنوان رهنمود تکمیلی برنامه های آموزش فن و حرفه را در اختیار تمامی اشتراک کنندگان خواهد گذاشت.”

در اخیر توافق گردید تا ترویج و ارتقای کیفیت آموزش ها فن و حرفه بعنوان اجندای اصلی میزگرد بعدی مورد بحث و گفتگو قرار گیرد.

منبع: بخش مدیریت برنامه های موسسه اوسا