داستان پرویز و نجیب الله – نمونه موفق از آموزش فن و حرفه

نمونه موفق از صنف “تعمیر مبایل”

پرویز و همصنفی اش نجیب الله به این باور اند که بودن و ماندن در کشور آبایی شان می تواند بهترین فرصت ها را برایشان مهیا سازد تا رشد کنند و آینده کاری و تحصیلی خوبی را برای خود رقم بزنند. این دو همصنفی با هم یکجا شده و تجارت کوچکی را ایجاد نموده اند. بسیار با انگیزه می خواهند به تجارت خود ادامه بدهند و ازین طریق شرایط اقتصادی و اجتماعی خود را تامین نمایند.

خلاصه شرح زندگینامه پرویز و شروع تجارت کوچک

پرویز جوانی 23 ساله است که روزهای کودکی و نوجوانی خود را در مهاجرت و کارهای شاغه همراه با فامیل خود سپری نموده است. آنها در مهاجرت روزهای بسیار سختی را سپری نموده اند و به این تصمیم رسیدند که بهتر خواهد بود تا به این مهاجرت و سختی ها پایان دهند و به کشور خودشان بازگردند. پرویز همراه با خانواده خود از مرز اسلام قلعه به کشور خود برمیگردد و سپس همرای فامیل های خویش دید و بازدید می نمایند و از آن طریق وی با موسسه هلپ و مرکز فن و حرفه انصاری آشنا می شود و با علاقه خود وارد صنف تعمیر مبایل میگردد.

او طی شش ماه آموزش، حرفه تعمیر مبایل را به خوبی می آموزد و از ارائه خدماتی چون راه اندازی تجارت های کوچک و حمایت های جانبی در حین آموزش استفاده بهینه می کند. گفتنی است که این دو تن، تجارت خویش را تنها با 12000 افغانی سرمایه آغاز کرده و حال بعد از سپری شدن چندین ماه تلاش و کار توانسته اند سرمایه خویش را به 25000 افغانی ارتقاء دهد.

پرویز هر روز به این فکر بود که پس از فراغت بتواند کاری را برای خود ایجاد کند. تا اینکه با تلاش، پشتکار و استفاده از مشوره های استاد حرفه و مرکز خدمات کاریابی موسسه اوسا پس از پایان آموزش وارد بازار کار شد و دکانی را برای خود و همصنفی اش نجیب الله باز کرد.

پلان های آینده

پرویز و نجیب الله میخواهند تجارت خود را رونق داده و در کنار کار، تحصیلات خود را نیز ادامه دهند. آنها برنامه های زیادی را برای بمیان آوردن آینده ای روشن برای خود طرح ریزی کرده اند و از اینکه در کشور خود همراه با مردم خود هستند و می توانند ازین طریق خدمتی انجام بدهند، بسیار راضی می باشند. آنها می افزایند که آرزویشان این است روزی یک کارگاه بزرگ تعمیر مبایل همرای چندین شاگرد داشته باشند و بتواند همانطور که خودشان آموزش دیده اند دیگران را نیز آموزش بدهند و در کنار آن اشتغال زایی کنند.

آنها از موسسه هلپ جرمنی، موسسه حمایت پایدار درافغانستان (اوسا)، موسسه WFP و سایر سازمان های همکار و تسهیل کننده این برنامه که توانسته زندگی کاری و حرفه ای آنها را تغییر بدهد سپاس و قدردانی می نمایند.

منبع: مدیریت پروژه های موسسه اوسا