داستان عزیزه-نمونه موفق از آموزش فن و حرفه

عزیزه به همراه خواهران خود هر یک نجیبه و آصفه در جوزا 1396 با اخذ نمرات عالی از صنف “آشپزی و پروسس لبنیات و غذا” مرکز آموزش های فن و حرفه انصاری فارغ گردیدند. این دختران با همکاری مرکز خدمات کاریابی – که توسط موسسسه حمایت پایدار در افغانستان به پیش برده می شود – گروه کاری تشکیل داده و یک تولیدی مواد غذایی بنام “تولیدات خواهران احمدیار” و محصولات شان را تحت نام “ترش و شیرین” راه اندازی نمودند. خانم عزیزه با 22 سال سن سرگروه این خانم ها بوده و ارایه تولیدات غذایی نمونه و با کیفیت برتر به بازار هرات را از جمله اهداف این گروه کاری بیان میدارد.

عزیزه با از دست دادن پدرش بدلیل سرطان و بخاطر امرار معاش و ایجاد زندگی رفاهی برای فامیل خود مجبور به ترک ولسوالی غوریان شده و همراه با فامیل خود به شهر هرات عزیمت نمودند. وی و خواهرانش نتوانستند بعد از فراغت از دوره لیسه به تحصیلات عالی ادامه داده و بخاطر تامین مصارف تحصیل دو برادر خود شروع به کار نمودند.

عزیزه با خرسندی از آموزش در حرفه ” آشپزی و پروسس لبنیات و غذا ” در مرکز فن و حرفه انصاری موسسه هلپ و ایجاد زمینه اشتغال، حمایت های تخنیکی مسکلی در زمینه تجارت های کوچک و دریافت جعبه ابزار حمایوی توسط مرکز خدمات کاریابی موسسه اوسا، خاطر نشان نمود که این آموزش ها و کمک های حمایوی زندگی آنان را دگرگون نموده و در کسب درآمد نیز مفید واقع گردیده اند. وی افزود هیچ خانمی نباید از زندگی خود مایوس و ناامید بوده و باید روی پای خود ایستاده و سعی و تلاش نماید تا زندگی مرفه ای را برای خود و فامیل خود بوجود آورد.

در اخیر وی با ابراز امتنان از موسسه هلپ و موسسه حمایت پایدار در افغانستان (اوسا)، موسسه WFP و سایر تسهیل کنندگان برنامه فن و حرفه بخاطر فراهم سازی دوره آموزشی، راه اندازی تجارت های کوچک و ارائه حمایت های جانبی در حین آموزش و پس از آن تشکری می نماید.

منبع: بخش مدیریت پروژه های موسسه اوسا