داستان عبدالکریم-نمونه موفق از آموزش فن و حرفه

عبدالکریم در جوزا 1396 از صنف “ترمیم لوازم منزل” مرکز آموزش های فن و حرفه انصاری فارغ گردید. وی توانست با همکاری مرکز خدمات کاریابی – که توسط موسسسه اوسا به پیش برده می شود – و آموزگار این حرفه در مرکز انصاری به صورت شراکت در بسیاری از کارهای سیم کشی ساختمان در حومه شهر مصروف بوده و تجارب جدیدی را نیز کمایی نماید.

وی که از جمله فعال ترین فارغین این حرفه از مرکز انصاری میباشد توانسته مبلغ 128500 افغانی به صورت قرض از دوستان خود دکان لوازم برقی در منطقه چهارراهی سلطان آقا شهر هرات راه اندازی نماید و به تحصیلات عالی خود نیز ادامه دهد.

عبدالکریم با 21 سال سن مشکلات فراوانی را سر راه خود دارد اما با این سن کم پلان های بزرگی را نیز در سر می پروراند. وی قصد دارد تا با تعدادی از هم صنفی های فعال خود از دوره آموزشی مرکز انصاری یکجا شده و قراردادهای بزرگی را در حرفه برق کشی بدست آورد. وی از سال 1385 بدینسو در کار برق مصروف بوده و با ختم دوره لیسه توانست به پوهنحی جامعه شناسی پوهنتون هرات راه پیدا کند. عبدالکریم همزمان با ختم تحصیلات عالی خویش، به صنف “ترمیم لوازم منزل” مرکز آموزش های فن و حرفه انصاری نیز شامل گردید. وی می افزاید که در طول این دوره آموزشی در بخش های برق صنعتی، برق ساختمان و ترمیم لوازم منزل آموزش دیده است.

عبدالکریم با اینکه یگانه نان آور فامیل است اما از ادامه تحصیل در رشته جامعه شناسی در مقطع ماستری و حتی دکترا در صورت موجودیت امکانات مالی صحبت می نماید. وی همچنان علاوه نمود که با علاقه مندی وافر به حرفه برق قصد دارد تا کار و تجارت خود را رونق دهد. وی میگوید که هر کشوری نیاز به چنین اشخاص آموزش دیده در حرفه های خاص دارد و تنها تحصیلات عالی ملاک موفقیت و پیشرفت در یک کشور نمی باشد.

در پایان، عبدالکریم با ابراز سپاس از موسسه اوسا، هلپ، برنامه غذای جهان (WFP) و سایر دفاتر و سازمان هایی که خدمات مختلفی را در طول دوره آموزش فن و حرفه از قبیل تجارت های کوچک و حمایت های جانبی در حین آموزش و پس از آن، علاوه می نماید که این آموزش ها زندگی وی را دگرگون نموده است.

فایل ویدیوی عبدالکریم نمونه موفق از آموزش فن و حرفه

 

 

 

 

 

 

 

منبع: مدیریت پروژه های موسسه اوسا