داستان خانم خدیجه – نمونه موفق از آموزش فن و حرفه

نمونه موفق از صنف “پروسس مواد غذایی”

بانو خدیجه احمدی بسیار یک خانم پرتوان همراه با اراده قوی و مبارز است که با زحمت کشی، انگیزه و پشتکار راهنمایی است برای هم تیم هایش در “گروه تولیدی طلوع”. وی سال هاست برای پیشرفت این تیم زحمت کشیده، حتی با مریضی که عاید حالش شد مبارزه کرده و توانسته روی پای خود ایستاده شود تا تیم را سر پا نگه دارد.

خلاصه شرح زندگینامه خدیجه سرگروه تولیدی طلوع

خدیجه 22 سال سن دارد او در یک خانواده 9 نفره زندگی می کند و از ولایت غور می باشد. وی می گوید بدلیل مشکلات، فقر و دشمن داری که در ولایت غور بود آنها مجبور به ترک ولایت خویش شدند و به هرات کوچ نموده و در منطقه جبرئیل هرات مستقر شدند. او خوشبختانه وارد صنف های آموزشی موسسه هلپ می گردد و با آموختن یک حرفه دریچه امید به سوی خدیجه باز می گردد. او با بیماری قلبی که دارد با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند. او به خاطر بیماری مجبور به ترک گروه می گردد و ترک او، گروه را بسیار متضرر می سازد اما با بهتر شدن و برگشت او گروه دوباره انگیزه خود را پیدا می کند و به کار خود ادامه داده و با نفس تازه دو باره توانستند موفق تر شوند.

گروه تولیدی طلوع می گوید بخش خدمات کاریابی موسسه حمایت پایدار در افغانستان “اوسا” در قسمت بازاریابی و مشوره های تجاری ما را همکاری های زیادی نموده و در رونق تجارت و شناسایی بازار برایشان بسیار موثر بوده است. همچنان این گروه جواز کاری خود را از اتحادیه پیشه وران هرات به دست آورده است.

ختم آموزش و شروع تجارت بانو خدیجه و تشکیل گروه تولیدی طلوع

خدیجه بعد از ختم دوره آموزشی از مرکز نسوان جبرئیل به این فکر می افتد که همراه همصنفی هایش تجارت کوچکی را راه اندازی کند. وی همراه با چند تن از خانم های فارغ شده از صنف های مختلف بخش فن و حرفه یک گروه کاری را تشکیل می دهد. او با انگیزه و پشتکاری که داشت توانست برنامه ریزی کند و یک انجمن صنایع دستی و پروسس مواد غذایی را تحت نام “گروه تولیدی طلوع” ایجاد نماید و از این طریق برای خود و هم تیمی هایش کسب درآمد کند.

گروه تولیدی طلوع متشکل از 10 نفر می باشد و به یک گروه موفق و سرشناس در بازار جبرئیل مبدل گردیده است. محصولات تولیدی این گروه عبارت اند از: ترشیجات، مرباجات، شیرینی جات، غذاهای محلی، صنایع دستی و پوستین دوزی. این گروه کاری از 10000 افغانی سرمایه گذاری کار خود را شروع نموده اند. خانم های بسیار فقیری در این تیم مصروف کار می باشند اما با تلاش و پشتکار به این باور اند که می توانند از این طریق پیشرفت های زیادی داشته و ثروتمند شوند. این تیم سفارشات زیادی روزانه از بخش های مختلف می گیرند و حداقل ماهانه 15000 مفاد بدست می آورند.

این گروه دارای مدیریت های بازاریابی، تدارکات و ارزیابی می باشند تا کارشان از کیفیت خوب و فروش فراوان برخوردار شود. این گروه محصولات خود را در بازار فروش نسوان به فروش رسانیده همچنان به بیش از 100 نمایشگاه اشتراک نموده اند که بیشتر محصولات خود را از طریق نمایشگاه ها در کابل، هرات و نمایشگاه سالانه در مرکز بازار جبرئیل به فروش می رسانند.

گروه تولیدی طلوع تلاش می کنند تولیدات خویش را با برچسب استندرد به بازار عرضه کنند تا توانسته باشند با معیارات بازار از لحاظ کیفی منطبق گردند.

پلان های آینده گروه تولیدی طلوع

خدیجه همرای گروه کاری اش پلان های زیادی برای رشد و پیشرفت روی دست دارد. آنها روی طرح یک شرکت تولیدی کار می کنند. آنها می خواهند که از این طریق کار خود را گسترش داده، برای خانم های زیادی شرایط کار را مساعد بسازند و از بیکاری که باعث مهاجرت های غیره قانونی زیادی به دیگر کشورها شده جلوگیری کنند.

بانو خدیجه و اعضای “گروه تولیدی طلوع” از موسسه حمایت پایدار در افغانستان (اوسا)، موسسه هلپ جرمنی، موسسه WFP و سایر سازمان ها و تسهیل کنندگان برنامه فن و حرفه درین دوره آموزشی که با ارایه خدماتی چون راه اندازی تجارت های کوچک، دادن انگیزه کاری، معرفی بازار و حمایت های جانبی در حین آموزش و پس از آن که مکمل این برنامه بودند قدردارنی و سپاسگذاری می نماید.

منبع: مدیریت پروژه های موسسه اوسا.