داستان احمد فهیم و شش تن از همصنفی های وی – نمونه های موفق از آموزش فن و حرفه

آموزش حرفه ترمیم لوازم منزل و برق صنعتی از جمله پردرآمدترین حرفه های موجود در بازار هرات شناخته شده است و موسسات زیادی از چندین سال بدینسو مصروف آموزش این حرفه در مراکز فن و حرفه میباشند. از همین جهت، تعداد زیادی از فارغین صنف “برق صنعتی” مرکز فن و حرفه انصاری موسسه هلپ در مشاغل مختلفه مصروف کار و درآمدزایی هستند.

آموزش برق صنعتی کسب و کار مطابق با حرفه آموزش دیده

بتعداد 7 تن از فارغین صنف “برق صنعتی” مرکز فن و حرفه انصاری از سوی مرکز خدمات کاریابی موسسه اوسا به شرکت هری دنیا واقع در شهرک صنعتی منحیث تخنیک کار در دو شیفت صبح و شب معرفی گردیده اند. با هماهنگی با مسوولین این شرکت، توانستیم با احمد فهیم یکتن از فعال ترین فارغین این صنف مصاحبه نموده و معلومات کافی حاصل نماییم. قابل ذکر است، بدلیل حساسیت و اهمیت بالای کار این افراد، نتوانستیم با تمامی این افراد مصاحبه نموده و جویای مطلب شویم (این افراد مصروف راه اندازی و محافظت از ماشین آلات این کمپنی بودند). اسامی متباقی افراد معرفی شده از صنف “برق صنعتی” به این شرکت قرار ذیل میباشد: عبدالغنی، رحمت الله، ضیاء الحق، محمد گل، عبدالستار و جواد. این افراد معاشی بین 10000 تا 15000 افغانی در ماه را نظر به نوعیت کار خود دریافت مینمایند.

احمد فهیم 20 سال سن دارد. وی بعد از فراغت از دوره لیسه شامل انستیتوت تخنیک ولایت هرات در رشته برق گردید. بعد از آگاهی از صنوف برق صنعتی مرکز فن و حرفه انصاری و علاقه مندی به افزایش معلومات در رشته تحصیلی خود، وی شامل این صنف در مرکز انصاری گردید. وی افزود گرچه در مدت دوسال تحصیل در رشته برق مطالب مهم و اساسی را آموخته است ولی با آن هم هنوز نیاز به معلومات افقی و کارهای عملی زیادتری داشته است.

احمد فهیم میگوید تنها در ظرف سه الی چهار روز بعد از فراغت ازین حرفه، با همکاری تیم خدمات کاریابی موسسه اوسا به شرکت هری دنیا منحیث تخنیک کار معرفی گردید. وی مدت سه ماه میشود که درین شرکت مصروف کار است و مسوولیت حفظ و مراقبت از دستگاه های مختلفه ازقبیل دستگاه بسته بندی، دستگاه ترازو و دستگاه پیچ را دارد.

وی می افزاید که درین مدت اندک توانسته با تخنیک دستگاه های مختلفه این شرکت آشنایی حاصل کند و عوارض و مشکلات این دستگاه ها را تاحد امکان رفع نماید. احمد فهیم علاوه می نماید که در آینده نزدیک تصمیم دارد با آمادگی کافی شامل دوره لیسانس گردیده و دانش خود را درین حرفه افزایش دهد.

قابل یادآوری است که این اشخاص به صورت گروه های دو نفری در خط تولید های مختلف این شرکت مسوولیت دستگاه های مربوط به همان خط تولید را بعهده دارند.

در اخیر احمد فهیم از موسسات اوسا، هلپ جرمنی، پروگرام غذایی جهان (WFP) و سایر سازمان های تسهیل کننده برنامه فن و حرفه بخاطر ارایه آموزش های فنی و حرفوی و نیز خدمات کاریابی قدردانی نموده و آرزوی تداوم همچون برنامه ها برای کمک و مساعدت به سایر افراد جامعه را دارد.

منبع: مدیریت پروژه های موسسه اوسا